Vad är en företagsidentitet?
Företagsidentiteten ger ett gemensamt förhållningssätt
Ett varumärke är som en person, med ett yttre och ett inre. Det inre ger ryggrad, stabilitet och styrka. Det yttre kommunicerar genom uppförande, åsikter och ageranden. Företagsidentiteten speglar företagets själ och styr medarbetarnas beteenden, förhållningssätt och handlande.
Medan företaget måste anpassa sina produkter och tjänster till tidens anda och marknadens skiftande behov, bygger företagsidentiteten på tydliga grundvärden med lång horisont. Dessa värden skall hålla oavsett trender på marknaden. Identiteten ger ett gemensamt förhållningssätt till utveckling av produkt och tjänst och de relationer som både styr organisationen och mötet med omvärlden. Identiteten märks i hur företaget bygger och vårdar sina relationer, hur de gör affärer, i produktens beskaffenhet, hur medarbetarna behandlas och uppmärksammas, i ledarskapet, i engagemang och resultat, stil och form, ton och språk, mm.
Identiteten och den företagskultur som utvecklas ur identiteten har direkt påverkan på företagets effektivitet, produktivitet och lönsamhet. I en trygg organisation blir avkastningen från investeringen i humankapitalet större än i företag med otrygga organisationer med stora energiläckage. En tydlig företagsidentitet, som är det mest grundläggande i varumärkesarbetet, är därför av stor vikt. Kulturen utgör ett viktigt styrinstrument.